Trondheim Filmklubb

Goodfellas


Goodfellas USA 1990 Regi Martin Scorsese Manus Scorsese og Nicholas Pileggi, basert på Pileggis bok "Wiseguy" Foto Michael Ballhaus Med Ray Liotta, Robert De Niro, Joe Pesci, Lorraine Bracco, Paul Sorvino 146 min 35 mm norsk tekst Utleie NFI/Warner

Irsk-italienske Henry Hill vokser opp i New York på 1950-tallet med én eneste drøm: Å bli en gangster. Han ser hvordan det italienske familieoverhodet Paulie og hans håndlangere er konger i nabolaget, og vil ikke annet enn å bli som dem. Henry får en fot innenfor, stiger raskt i gradene, og vi presenteres for den velkjente historien om løpegutten som jobber seg opp mot toppen. Henry Hill når imidlertid aldri toppen, fordi han bryter en av den italienske mafiaens gylne regler: Han starter med narkotikahandel.

Om Mafiabrødre har en tradisjonell historie, presenteres denne historien på en spennende og engasjerende måte. Scorsese benytter igjen sterke subjektive grep for å skildre hovedpersonen, slik han har gjort det i filmer som Raging Bull og Taxi Driver. Her er det Henry Hills fortellerstemme som leder oss gjennom handlingen. Ray Liotta gjør forøvrig en meget sterk figur som Henry, og beviser at han er en skuespiller verdig større ting enn si Flukten fra Absolom. Robert De Niro er nærmest som vanlig med når Scorsese regisserer, men det er vel kanskje Joe Pesci som stjeler showet her, i sin Oscarbelønnede rolle som Tommy.

Martin Scorsese tilhører den såkalte "Movie Brat"-generasjonen av regissører, som etablerte seg i Hollywood tidlig på 1970-tallet. Sammen med folk som Francis Ford Coppola, Steven Spielberg, Brian DePalma og George Lucas representerer Scorsese den unge filmskoleutdannede regissøren, som i tillegg til å ha et bein solid plantet i tradisjonell Hollywoodfilm, også henter inspirasjon fra europeisk kunstfilm.

Noe som kjennetegner Scorseses filmer er et utrolig høyt teknisk nivå, og han tilfører alle typer scener stor dynamikk gjennom et ekstravagant kameraarbeid. Solid håndverk preget iallfall Mafiabrødre fra start til mål, og regissøren klarer å bringe det beste ut av folkene både foran og bak kamera. For dere som har sett filmen før tåler den absolutt et gjensyn, og for nye seere er den en essensiell film i Scorseses mangfoldige produksjon.

sis


Nettverksgruppa [--] rune@nvg.ntnu.no