Stor ståhei for ingenting


Much Ado About Nothing England 1993 Regi og manus Kenneth Branagh Foto Roger Lanser Musikk Patrick Doyle Med Emma Thompson, Kenneth Branagh, Denzel Washington, Keanu Reeves, Michael Keaton 110 min 35 mm norsk tekst Utleie NFD
Mitt første "seriøse" møte med Shakespeare var "Macbeth", noe som ikke akkurat pirret lysten til videre studium. I tillegg ramlet jeg over Polanskis filmversjon, som må sies å være en av de minst vellykkede adapsjoner. Men så oppdaget jeg Romeo og Julie i ulike kunstuttrykk og ble en smule fascinert. Den store åpenbaringen kom imidlertid med animasjonsfilmen/serien Reisen til Melonia, som er basert på "Stormen"; et sjarmerende og nesten uimotståelig stykke film. Det var med bange anelser jeg gikk for å se Stor ståhei for ingenting - for hvordan kan noe som blir fremført på versefot bli hylende morsomt? Jeg innrømmer at det holdt hardt i starten, men etterhvert ble jeg dratt inn i en verden hvor slik dialog synes som det eneste riktige. Noe av samme følelse fikk jeg i forhold til Paraplyene i Cherbourg.

Handlingen spinner rundt to kjærlighetspar; den unge, vakre Hero og Claudio, en nylig hjemvendt soldat; og det litt eldre paret Beatrice og Benedick, som preges av sårethet og kynisme forårsaket av en mislykket kjærlighetsaffære i ungdommens glade dager. Når de nå atter en gang møtes bryter det ut en slags lystig krig, hvor Beatrices våpen er hennes skarpe tunge, ironiske teft og utmattende ordleker, mens Benedick slår tilbake med sine voldsomme forfektende prinsipper om ungkarslivets overlegenhet sett i forhold til ekteskapet.

Ikke uventet bygger handlingen på to parallelle og sammenvevde intriger. Den ene dreier seg om å forene de to som ikke vil bli et par, den andre beror på misforståelser mellom de to som nesten er et. Det er nettopp i disse motsetningene og alt det ironiske en finner det utmerkede ved Shakespeares komedier; at dagene alltid følges av skygger og at balansen bare er en liten pustepause i en vedvarende krisetilstand. Et annet kjennetegn ved Shakespeares skuespill er at de gjennomsyres av flere spill i spillet, hvor de ulike scener er arrangert slik at noen av stykkets personer skal bli vitne til dem. Prakteksemplet i Stor ståhei for ingenting er scenen hvor noen av de andre personene bestemmer seg for å fikse alt mellom Beatrice og Benedick. De oppmuntrer til en dialog, vel vitende om at Benedick befinner seg i nærheten og kan høre dem - om at Beatrice er forelsket i ham men ikke greier å vise det. Resultatet blir det ønskede; han gir sine tidligere prinsipper båten og begynner å oppvarte Beatrice - med alle mulige komiske misforståelser som følger i kjølvannet.

Valget av kjente amerikanske skuespillere i enkelte roller kan virke som et billig triks for å få solgt filmen, men trolig er det heller en måte å knytte Shakespeare til dagens publikum - for Shakespeares teater var på mange vis det Hollywood er idag.

coco


Nettverksgruppa 18/1-95, www@nvg.ntnu.no