A pure formality
En ren formalitet er i utgangspunktet et enkelt lite kammerdrama, med to sentrale hovedfigurer. Vi møter forfatteren Onoff, en sterk og eksentrisk kunstnertype som en sen natt løper rastløs langs en landevei og hentes inn av politiet. Han fraktes til et isolert og forfallent slott, som tilsynelatende skal være en politistasjon. En stund senere trer forhøreren inn i rommet, og ber forfatteren redegjøre for de siste timene. Onoff har problemer med å huske, minnene farer gjennom hodet, uten noen videre sammenheng. Etter hvert tar samtalen mellom forfatteren og forhøreren nye retninger, ikke minst når det dukker opp et lik uten identitet, og når forhøreren gradvis blir mer og mer opptatt av forfatterens livsløp, som han selv sier han kjenner like godt som sin egen bukselomme.
Samtalene i filmen er dens kjerne, der eksistensielle og filosofiske problemstillinger reises rundt dommerens inkvisatoriske avhør. Tornatore har på sin egen måte beveget seg inn i en svært europeisk tradisjon innenfor de kunstneriske uttrykk. Filmen hviler på at hovedpersonen, i en forhørssituasjon, skal erkjenne sitt liv, og ut fra erkjennelsen ta steget videre. Det er samtaler som kretser rundt eksistensialisme, rundt religione, liv og død, menneskeforståelse og skyld.
Forfatteren Onoff spilles av Gérard Depardieu, som i flere år har vært en "leading man" i fransk film. Vi kjenner han fra filmer som Aftenantrekk, Cyrano de Bergerac, Camille Claudel, Alle årets dager og 1492 erobringen av Paradis. Roman Polanski, som spiller forhøreren, er ikke så veldig bevandret foran kamera, bak derimot har han gitt oss en rekke glimrende filmer blant annet Rosemarys baby, Frantic, Bitter hevn og Døden og piken.
red