Cinemateket Trondheim

Auch zwerge haben klein angefangen


Auch zwerge haben klein angefangen Tyskland 1970 Regi og manus Werner Herzog Med Helmut Döring, Gerd Gickel, Paul Glauer, Gisela Hartwig 96 min s/hv engelsk tekst Utlån Goethe Institut


Også dverger begynte i det små (1970) ble i sin tid totalforbudt av den norske filmsensuren. Også internasjonalt vakte filmen strid og fordømmelse. Den ble av mange oppfattet som ren sjikane mot en fysisk handikappet minoritetsgruppe, og det er uten tvil en grotesk historie den tyske regissøren Werner Herzog forteller. Herzogs egne intensjoner er å se filmen som en politisk fabel, som blant annet setter kritisk søkelys på menneskets fremmedgjorte forhold til naturen.

Også dverger begynte i det små utspiller seg i et ørkenaktig landskap. I den karrige naturen finner vi en oppdragelsesanstalt for dverger, nærmest som en ghetto i ødemarken. I en kontrasterende scene ser vi en stor by innhyllet i mektige hvite skyer et sted lang borte. Bildene av byen gir assosiasjoner til tidligere tiders idealiserte fremstillinger av den hellige by, Jerusalem. Men dvergene befinner seg definitivt langt utenfor det gode selskap. I sin avmakt kaster de seg ut i et aggressivt og planløst opprør. Dels retter de hatet sitt mot ledelsen for institusjonen. Direktøren (Gud?) er fraværende gjennom hele filmen, så det er Dverginstruktøren som må unngjelde. Han blir sperret inne på sitt kontor, og med sadistisk skadefryd brenner dvergene ned instruktørens yndlingspalme. Dette opprøret er like mye i et frenetisk opprør mot en natur som har skapt dem som avvikere. I en annen scene angriper de naturen ved å skubbe en lastebil ned i et krater, mens de messer i kor: "Screw mother nature." Samtidig er dvergene også snare til å gå løs på dem som er svakere enn dem selv, i filmen er det først og fremst dyr som får unngjelde. Opprøret ebber etterhvert ut, og dvergene må til slutt stå til rette for sine handlinger.

Også dverger begynte i det små inneholder sterke surrealistiske elementer. Mange vil oppleve den som provoserende, grotesk og som svært tungt fordøyelig. På samme tid er den lik et forvridd tryllespeil, hvor vi kan se ubehagelige sider ved vår kultur med nye øyne. I en tid hvor mennesket er i ferd med å få full kontroll over naturen, kan det være nyttig å se nærmere på denne utviklingens iboende destruktivitet.

el


Nettverksgruppa [--] rune@nvg.ntnu.no