Blow Out


Blow Out USA, 1981 Manus og regi Brian de Palma Foto Vilmos Zsigmond Musikk Pino Donaggio Medv John Travolta, Nancy Allen, John Lithgow 108 min 35mm, farger, norske tekster Utleie DNFI
I følge Quentin Tarantino er John Travoltas innsats i Blow Out ikke mindre enn tidenes beste skuespillerprestasjon! Han bruker også å inkludere Brian de Palmas film når han, titt og ofte slik det nå engang er, blir bedt om å nevne sine favorittfilmer. Uansett hva man måtte mene om akkurat det, er det ingen tvil om at Blow Out er en film som ofte glemmes både i Travoltas og de Palmas karrierer. Litt synd, begge disse særdeles ujevne karene trenger alle de høydepunktene de kan få med seg. Og Blow Out er nettopp det, en av de sjeldne toppene.

Travolta spiller en lydtekniker som ofte jobber med lavbudsjetts skrekkfilmer (legg merke til plakatene på kontoret hans). En gang han er ute for å sample lydeffekter blir han vitne til en bilulykke som ender med en kjent politikers død. Travolta, som hadde fanget det hele på opptaksutstyret sitt, mener imidlertid å kunne bevise at selve ulykken var forårsaket av et geværskudd. Selvsagt ikke noe som enkelte korrupte sjeler ønsker skal bli gjort!

Brian de Palma har alltid blitt beskyldt for å kopiere sine læremestre. Hans Hitchcock-oppheng er kjent nok, og er også følbart i denne filmen. Det ble grundig kommentert at de Palma "stjal" trappescenen fra Panserkrysser Potemkin og brukte den i De Ubestikkelige. Mest betydning for Blow Out har nok - som jo også tittelen avslører - Antonionis Blow Up. Grunnidéen, om en person som uforvarende fanger opp eller dokumenterer noe han egentlig hverken tenkte eller burde, er også blitt utnyttet i andre filmer, f.eks Mel Brooks Høydeskrekk (!), forøvrig en film som også har sterke konneksjoner til Hitchcock. Coppolas mesterlige The Conversation har også hatt sterk innflytelse i storyen her.

ahk


Nettverksgruppa rune@nvg.ntnu.no