Travolta spiller en lydtekniker som ofte jobber med lavbudsjetts skrekkfilmer (legg merke til plakatene på kontoret hans). En gang han er ute for å sample lydeffekter blir han vitne til en bilulykke som ender med en kjent politikers død. Travolta, som hadde fanget det hele på opptaksutstyret sitt, mener imidlertid å kunne bevise at selve ulykken var forårsaket av et geværskudd. Selvsagt ikke noe som enkelte korrupte sjeler ønsker skal bli gjort!
Brian de Palma har alltid blitt beskyldt for å kopiere sine læremestre. Hans Hitchcock-oppheng er kjent nok, og er også følbart i denne filmen. Det ble grundig kommentert at de Palma "stjal" trappescenen fra Panserkrysser Potemkin og brukte den i De Ubestikkelige. Mest betydning for Blow Out har nok - som jo også tittelen avslører - Antonionis Blow Up. Grunnidéen, om en person som uforvarende fanger opp eller dokumenterer noe han egentlig hverken tenkte eller burde, er også blitt utnyttet i andre filmer, f.eks Mel Brooks Høydeskrekk (!), forøvrig en film som også har sterke konneksjoner til Hitchcock. Coppolas mesterlige The Conversation har også hatt sterk innflytelse i storyen her.
ahk