Århus By Night


Aarhus by Night Danmark 1989 Regi og Manus Nils Malmros Foto Jan Weincke Musikk Gunnar Møller Pedersen Med Thomas Kristian Schindel, Tom McEwan, Michael Carø, Søren Postergaard, Lars H.U.G., Vibeke Borberg, Line Arlien Søborg 100 min 35mm Utleie Actionfilm A/S
Å lage sterkt personlige filmer, slik europeiske filmskapere gjerne (sier de) gjør, er nødvendigvis en ambivalent affære. Det som for kunstneren er sterkt personlig er jo en del av hans identitet, av han (eller hun)! Men hvorfor lager kunstnere verk som for dem er så personlige? Er det ikke fordi de vet at nettopp det personlige elementet er det som vil "slå an en streng" hos publikum, være det som publikum kjenner igjen, og som gjør at verket også blir personlig for publikum. Det paradoksale er da at det som er en del av filmskaperens identitet er gjennkjennbart og allment. Det personlige er ikke lenger så personlig.

Den danske filmskaperen Nils Malmros er klar over dette, og har da også viet sitt liv til å lage personlige, nesten selvbiografiske, filmer. Attpåtil har han nesten vært kronologisk. Gjennom filmer som Drenge og Kundskapens træ tok han for seg sin barn- og ungdom. Med Århus by Night var Malmros kommet til tiden rundt sin første spillefilm.

I Århus... møter vi den unge, uerfarne og ikke så rent lite pretensiøse filmskaperen Frederik. Han skal lage sin første spillefilm, om sin egen barndom, og skal bruke et erfarent film-crew fra København. Innspillingen foregår i Frederiks hjemby, Århus, og tiden er rundt 1970. Novisen Frederik, følsom og full av idealer - både om filmskaping og livet ellers, får en temmelig opprivende opplevelse i møtet med det verdensvante og langt mer pragmatisk orienterte film-crewet.

Like mye gjeld som til sin egen fortid har Malmros til Francois Truffaut og hans glimrende "film om filminnspilling": Natteffekt (vises på Cinemateket 21 & 25.09). Også der er handlingen omkring en filminnspilling, men uten at det nødvendigvis er selve innspillingen det handler om. I en slik kort og intens periode som f.eks en filminnspilling er, frembringer konfrontasjonsfylte situasjoner som får stor betydning for de som er innblandet. Malmros har forresten fortalt at det var en annen Truffaut-film som fikk ham til å lage film i første omgang, nemlig Jules et Jim.

ak


Nettverksgruppa rune@nvg.ntnu.no