Et sentralt og omstridt navn i norsk 70-tallsfilm er Bredo Greve. Etter en rekke kortfilmer der satire og protest var sentralt, spillefilmdebuterte han i 1976 med den anarkistiske fabelen Heksene fra den forstenede skog.
Greves film handler om opplæringen av en moderne heks. Fabelens røtter lå i den mtiske fortiden, men allerede filmplakatens marihuana-planter peker på brodden mot samtiden. Som en del av den mokulturelle bevegelsen på denne tiden kunne filmen være rå og røff i det ytre, men lignet ikke noe som hadde vært laget før.
Greves film vakte mye motstand, og flere kinosjefer nektet i sin tid å sette den opp. Greve fikk stor medieoppmerksomhet da han forsøkte å vise filmen utendørs i Hønefoss, mot en murvegg, etter at kinosjefen hadde gått sterkt ut mot filmens anarkistiske innhold. Engasjementet for å endre den norske filmpolitikken og det kommunale systemet resulterte også i film-pamfletten Filmens vidunderlige verden i 1978, der også Hønefoss-episoden ble diskutert og satt inn i en større sammenheng.
Heksene fra den forstenede skog er en film som sjelden vises. Den vakte rabalder da den kom, noe som forteller en god del om 70-tallet, men det gjenstår å se om den kan opprøre noen sinn i 1994.
gi