Cinemateket

1900


Novecento Italia / Frankrike / Vest-Tyskland 1976 Regi Bernardo Bertolucci Foto Vittorio Storaro Musikk Ennio Morricone Med Enzo Frigiero, Burt Lancaster, Robert de Niro, Gerard Depardieu, Dominique Sanda, Donald Sutherland, Sterling Hayden 320 min 35 mm Utleie UIP

1900 er en storslagen tidsreise gjennom nyere italiensk historie. Sett ut fra et marxistisk verdenssyn skildrer regissør Bernardo Bertolucci framveksten av det moderne Italia. Fra arbeiderklassens første nølende opprør mot en føydal samfunnsform, fram til den annen verdenskrig munner ut i seier over fascismen. Italia er blitt forandret, et nytt og mer representativt demokrati står på trappene, men fremdeles er det langt fram til målet: Et samfunn hvor folket selv er herrer over sin skjebne.

1900 forsøker å fange historiens linjer sett fra et fugleperspektiv. Men det er ingen kjedelig historiebok vi presenteres for. Bertolucci tar utgangspunkt i det myldrende livet på et gods like etter århundreskiftet. To guttebarn blir født: Alfred (Robert De Niro) er sønn til den allmektige godseieren, Olmo (Gerhard Depardieu) av en fattig landarbeider. I barndom og ungdomstid blomstrer vennskapet mellom dem. Da overskrides med letthet de rigide sosiale lovene som styrer samfunnslivet rundt dem. Slutten av første verdenskrig blir et vendepunkt i deres forhold: Olmo vender tilbake fra fronten som overbevist sosialist. Alfred, som i utgangspunktet er liberal godseier, blir i kraft av sin klassetilhørighet et gissel for det fascistiske regimet. Til slutt er han et passivt redskap for fascistlederen Attila (Donald Sutherland), som i filmen blir selve inkarnasjonen på en djevel i menneskeskikkelse.

Bertolucci fyller sitt fem timer lange historiske prosjekt med nok dramatikk og spenning til at det blir lett for tilskueren å følge med på ferden. På mange måter er 1900 en italiensk utgave av et storslått Hollywood-epos. Dette avspeiles blant annet i filmens internasjonale stjernegalleri. Men selv om menneskene vi møter er malt med bred pensel og Bertolucci til en viss grad overforenkler historiens gang, holder filmen i massevis. Kanskje skyldes det filmens suggererende billedspråk som skrider fram til tonene av Morricones musikk. Eller kanskje vi lar oss gripe av det harmdirrende moralske budskapet som driver historien fremover. Uansett er 1900 et moderne folkeeventyr som forlengst har fått en velfortjent plass i den moderne filmhistorien.

el


Trondheim Filmklubb [01.01.99] rune@nvg.org