Elefantmannen


The Elephant man USA 1980 Regi David Lynch Manus Cristopher DeVore, Erik Bergren, David Lynch Foto Freddie Francis Musikk John Morris Medv Anthony Hopkins, John Hurt, Anne Bancroft, John Gielgud, Wendy Hiller 125 min. 35mm, s/h, engelsk tale
Det moderne menneske har alltid hatt en pervers fascinasjon av det abnorme, groteske menneske. Dette er noe kunsten raskt adopterte; fra Mary Shellys "Frankenstein" til Victor Hugos "Ringeren fra Notre Dame". Begge disse fiksjons historiene er selvfølgelig filmatisert utallige ganger. Men filmkunstnere har også grepet fatt i historier basert på virkelige skjebner. Werner Herzog lot seg fascinere av kjeller mennesket Kaspar Hauser, i filmen Gåten Kaspar Hauser , som etter et helt liv i en kjeller plutselig står på byens torg i en ukjent verden. Og i 1970 filmatiserte Francois Truffaut livet til den såkalte "ulvegutten" i Lèfant sauvage.

Elefantmannen forteller den sanne historien om den sterkt deformerte John Merrick (John Hurt), kjent som Elefantmannen. I 1880-årenes London var Merrick omreisende, som hovedattraksjon, på de populære freakshowene. Sterkt mishandlet av Bytes, tivoliets leder, blir han funnet av Dr. John Treves (Anthony Hopkins). Treves interesse er i utgangspunktet kun medisinsk, men etterhvert finner han en følsom sjel, med stor appetitt på livet og kunsten. Men etterhvert som Merrick viser fremgang fatter sosieteten interesse for denne merkelige skapningen som de viser sin hengivenhet og kjærlighet til. Men idet Merrick snur ryggen til viser de sin avsky, for det er kun sensasjonslysten, de perverterte følelsene, massesuggesjonen og statusen ved å se "Elefantmannen" som er det underliggende motivet. Treves, som har skaffet seg status og opparbeidet seg et navn ved å ta seg av Merrick, begynner å få tvil om sine egne hensikter. Er hans motiver noe edlere enn tivolimannen Bytes sine, som ser på Merrick som sin eiendom og levebrød? Men Elefantmannen er mer enn en film om konflikten mellom mennesker, den er et humanistisk manifest som viser at sjelen overgår våre skrøpelige legemer.

Bortsett fra Eraserhead er Elefantmannen visuelt sett den mest spennende av David Lynch sine filmer. Og teknisk sett er de nært beslektet ved den kontrastfylte, klaustrofobiske sort/hvitt fotograferingen og det støyende industrielle lydsporet.

Foto i filmen er gjort av den legendariske skrekkfilmfotografen Freddie Francis som også gjorde Dune og Scorsese`s Cape fear . Hans CinemaScope fotografering er alene verd billetten.

ed


Nettverksgruppa 25/2-95, www@nvg.ntnu.no